Постоянные читатели

четверг, 25 апреля 2013 г.

мої уроки



Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився
            Леся Українка «Біда навчить»

Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв,  звивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті,     логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.

Обладнання: портрет Л. Українки, картки для індивідуальної роботи, малюнковий план казки, зображення птахів – героїв казки.


Хід уроку.

1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання.

-         Діти, хто нагадає, з твором якого автора ми познайомились на минулому уроці?
-         Що цікавого ви дізнались про життя Лесі Українки?

Усна перевірка домашнього завдання:

Варіант Б – стислий переказ І і ІІ частин казки;
Варіант А – розповідь власно придуманої кінцівки казки.

3. Вправи на розвиток швидкості читання (читання деформованого тексту).

І васоснузала. робчикГо не мівспо її ругевддибути, вісбісо на біду та й чаповдатижчіно. давЖ , давж, аж муйориобдло. лиКо це лотаснітитем, кинупроласьвасо та як де заве: «уГ-у-у! уГ-у-у!...»
чикробГо аж терпо зо хустра: тіхов уже кавтіти, та якось ся утримав. лалізВивасо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в неї тятьсві! Страх та й діго!..


-         Спробуйте прочитати текст якомога швидше.
-         Кому вдалося прочитати весь текст?
-         В уривку, який ви прочитали, описано зустріч горобця з ….ким?
-         Чому горобчик звернувся до сови? (сова дуже розумна, вона, навіть, є символом мудрості)

4. Повідомлення теми і мети уроку.

-         Сьогодні ми прочитаємо кінцівку казки і дізнаємось чим же закінчилась історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму.

5. Вивчення нового матеріалу.

а) первинне читання ІІІ частини  казки підготовленим учнем.
- Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?»

б) словникова робота.
- Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті і вважаєте, що їх треба пояснити?

     Ні гадки йому – ні про що не думав.
     Зоглядівся – не помітив.
     Статкує – хазяйнує.
     Вславився – прославився.
     Дбає – турбується.
     Клопіт – турбота.
     Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю. (Діти намагаються пояснити значення самостійно, потім уточнюють за тлумачним словником.)

в) повторне читання кінцівки про себе.

-         прочитайте ІІІ частину про себе, вдумуючись у зміст прочитаного, приготуйтесь до «торби питань».

г) «Торба питань» - задати питання по тексту.

-         Діти, задайте питання по прочитаному. Пам’ятайте, що питання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві.

Можливі питання:
-         Що став робити горобчик, коли всі пташки йому відмовили?
-         Коли горобчик почав приходити до розуму?
-         Чи продовжував горобчик сваритися з іншими пташками?
-         Як хазяйнував горобчик?
-         Як ставилися до горобчика пташки?
-         Як стали називати горобчика інші горобці-сусіди?

6. Вправи на розвиток швидкості читання.

-         Молодці, ви уважно прочитали кінцівку, змогли поставити питання і дати на них відповіді, а тепер я пропоную вам тренувальну вправу – «лінійне читання». Починаючи з другого абзацу, намагайтесь прочитати якомога більше слів за три хвилини, закриваючи нижню частину букв лінійкою.

Перевірка читання у одного учня.

7. Робота над змістом казки.

а) робота в парах – закінчити прислів’я.
- Відшукайте в казці прислів’я, початок яких вказаний у вас на картці.
- Яка пара справиться швидше?


Картка  № 1

«Дурні бились, а ….(розумні поживились)»
«Хто дурнем вродився, той ….( дурнем і згине)»
«Не на те мудра, щоб ….(дурнів розуму начати)»
«Поки біди не знатимеш, то…..(й розуму не матимеш)»
«Розум на дорозі… (не валяється)»


Перевірка: одна пара зачитує свої відповіді.

б) фізхвилинка – вправи для очей.

в) робота за варіантами:

варіант А                              варіант Б                                   варіант В
на картці вибрати               скласти цитатний план         прочитати кінцівку
ті риси характеру                казки, доповнюючи              казки ще раз, намагаю-
горобчика, які                      речення на картці.                чись швидко читати
відповідають змісту                                                            слова, 2 абзац –
 казки, непотрібне -                                                             скоромовкою.
закреслити.     






Варіант А


Картка № 2

неохайний                      спостережливий                     завзятий
вихований                                                                   хазяйновитий
сумний                                                                         допитливий
мудрий                              горобчик                            турботливий
обережний                                                                     кмітливий
дурненький                     примхливий                          розсіяний


Варіант Б 


Картка № 2
План

1. Був собі _______________________________________________.
2. Бились, бились _________________________________________.
3. Прилетів у гай, коли бачить – сидить _______________________.
4. Горобчик мерщій від _____________________________________.
5. Сидить на ріллі __________________________________________.
6. Вилізла _________________________________________________.
7. А бодай тобі заціпило _____________________________________.
8. Звернувся він просто ______________________________________.
9. А на весну вже став _______________________________________.



Перевірка варіантів.


варіант А                                       варіант Б                    варіант В
розташувати вибрані            прочитати ще раз            підготувати стислий
риси у тій послідовності,      слова дійових осіб,         переказ кінцівки.
як змінювався горобчик.       приготуватися до             
доведіть це в своїй                 інсценування казки.
розповіді.                                Як треба читати слова
                                                 різних героїв казки?
                                       Курка – доброзичливо, заклопотано;
                                       Зозуля – насмішкувато, байдуже;
                                       Бузько – сердито; ґава – сумно, співчутливо;
                                       Сова – сердито, зверхньо; сорока – швидко;
                                        Крук – поважно, повчально.

Перевірка завдань варіантів.

г) робота над головною думкою казки.

-         Яка головна думка цієї казки? (Треба самому навчатися, здобувати розум.)
-         Розшифруйте прислів’я, чи відповідають вони головній думці казки? Поясніть, як розумієте їх?

М_др_м    н_хт_   не   вр_д_вс_,   а   н_вч_вс_.

(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

Ч_ж_м   р_з_м_м   ж_ть, д_бр_   не  н_ж_ть.

(Чужим розумом жить, добра не нажить.)

-         Які ще прислів’я знаєте?

Не всякий розумний, хто з головою.
В розумній розмові розуму набиратися, в нерозумній – свій загубити.
Розум за морем не купиш, коли вдома немає.
По одягу зустрічають, по розуму проводжають.
Голова без розуму, що ліхтар без свічки.

- Яка з приказок, вжитих у казці, співзвучна з головною думкою?
               (Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)
- Як розумієте цю приказку?
              ( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись
                 нового, жити по іншому, краще думати.)

8. Підсумок уроку.
-         Що навчає цінувати ця казка? (розум, розсудливість, бажання вчитись)
-         Що в ній засуджує автор?  ( легковажність, нерозумність)

Оцінювання відповідей дітей.

9. Домашнє завдання.

Варіант А: написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»
Варіант Б і В: підготувати переказ казки від першої особи.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

сайт школи